ชื่อเรื่อง/Title การธำรงรักษาบุคลากรโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามตามทัศนะของครู ในจังหวัดนราธิวาส / Personnel Maintenance in Islamic Private Schools as Perceived by Teachers in Narathiwat Province
     บทคัดย่อ/Abstract การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการธำรงรักษาบุคลากรและปัญหาการธำรงรักษาบุคลากรตามทัศนะของครูโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในจังหวัดนราธิวาส เปรียบเทียบการธำรงรักษาบุคลากรและปัญหาการธำรงรักษาบุคลากรตามทัศนะของครูโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในจังหวัดนราธิวาส โดยแยกตามตำแหน่ง ระดับการศึกษาและขนาดของโรงเรียนและรวบรวมปัญหาและข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการธำรงรักษาบุคลากรตามทัศนะของครูโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในจังหวัดนราธิวาส อีกทั้งศึกษาการธำรงรักษาบุคลากรของโรงเรียนอัตตัรกียะห์อิสลามียะห์โดยใช้การวิจัยเชิงคุณภาพ ประชากรที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ ตัวแทนครูศาสนา ตัวแทนครูสามัญและหัวหน้าบุคลากรโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในจังหวัดนราธิวาส ปีการศึกษา 2555 รวมทั้งสิ้น 144 คน จาก 48 โรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า โดยมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับ .82 ทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าความเบี่ยงแบนมาตรฐานและสถิติการทดสอบค่าการวิเคราะห์ความแปรปรวน ส าหรับข้อมูลเชิงคุณภาพผู้วิจัยท าการรวบรวมข้อมูลจากการสัมภาษณ์กลุ่มตัวอย่าง 10 คนโดยใช้แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง ผลการวิจัยพบว่า 1.การธำรงรักษาบุคลากรโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในจังหวัดนราธิวาส โดยรวมมีระดับการปฏิบัติงานอยู่ในระดับปานกลาง เรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย คือ ด้านความสัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงาน ด้านนโยบายและการบริหาร ด้านความมั่นคงในการทำงาน ด้านความสัมพันธ์กับผู้บังคับบัญชา ด้านสภาพแวดล้อมในการทำงาน ด้านเงินเดือนและค่าตอบแทน 2.ปัญหาการธำรงรักษาบุคลากรโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในจังหวัดนราธิวาส โดยรวมทุกด้านมีระดับปัญหาการธำรงรักษาอยู่ในระดับปานกลาง เรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย คือ ด้านเงินเดือนและค่าตอบแทน ด้านสภาพแวดล้อมในการทำงาน ด้านความสัมพันธ์กับผู้บังคับบัญชา ด้านนโยบายและการบริหาร ด้านความมั่นคงในการทำงาน และด้านความสัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงาน 3.ผลจากการเปรียบเทียบการธำรงรักษาบุคลากรและปัญหาการธำรงรักษาบุคลากรโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในจังหวัดนราธิวาสโดยรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน 4.ข้อเสนอแนะในการธำรงรักษาบุคลากรโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามตามทัศนะของครูในจังหวัดนราธิวาส ด้านเงินเดือนและค่าตอบแทน คือ ควรปรับเงินเดือนให้เหมาะสมกับวุฒิการศึกษา ด้านสภาพแวดล้อมในการทำงาน คือ ควรมีการจัดสรรงบประมาณในการพัฒนาและปรับปรุงสภาพแวดล้อมในโรงเรียน ด้านความสัมพันธ์กับผู้บังคับบัญชา คือ ผู้บริหารควรสร้างความใกล้ชิดต่อผู้ใต้บังคับบัญชา ด้านความสัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงาน คือ ควรมีการสนับสนุนให้บุคลากรได้ท ากิจกรรมร่วมกัน ด้านนโยบายและการบริหาร คือ นโยบายการบริหารควรมีความชัดเจนและมีการติดตามผลการปฏิบัติงาน และด้านความมั่นคงในการทำงาน คือ ควรจัดสรรสวัสดิการต่างๆ เพิ่มขึ้น

The objectives of this research were to study the problem and the teachers maintenance of Islamic private schools in Narathiwat province; to compare the teachers maintenance which were separated by academic qualification, working position and school size ; collected problem and suggestions of teacher maintenance of Islamic private school in Narathiwat Province and also studied the teachers maintenance of Attarkiyah Isalmiah school. The sample groups were teachers and the leaders of Personal division total 144 teachers from 48 Islamic private schools in Narathiwat province. A combination of quantitative and qualitative methods were utilized in this study. Five-level scale questionnaire which consist of 4 parts were used to collect quantitative data. Cronbach?s Alpha test was employed to test internal consistency of the questionnaire. The results showed that the Cronbach?s Alpha coefficient for the respondents groups was .82. Percentage, Mean, Standard deviation, and F-test were employed as tools for analysis of the data obtained from survey-based questionnaire. 10 persons from the sample group were used to collect qualitative data by using the Semi-structured interview to support the quantitative data obtained from the survey. The findings in this study show that: 1. The result of the research revealed that the teacher maintenance in Islamic private schools in Narathiwat province was at a medium level. The teachers gave opinions at a high level on interpersonal relations, policies and management, working stability, the relations with the leader, working conditions and the last one was salary and wages. 2. The problem of teacher maintenance in Islamic private school in Narathiwat province was at a medium level. The teachers gave opinions at a high level on working condition, the relations with the leader, policies and management, working stability and interpersonal relations. 3. The findings further indicated that, in general, there were no differences in methods used by the position. More specifically, there were no statistically significant differences in the use of teacher maintenance among the respondents of the same position group. As for academic qualification, the findings showed no significant differences and as for the school size, the findings showed no significant differences among this maintenance. 4. The following suggestions are made for teacher maintenance of Islamic private schools in Narathiwat province: 1) Salary and Wages: the administrators should enhance appropriate salary with academic qualification and abilities. 2) Working conditions: the administrators should allocate budget to develop and to adjust school environment. 3.) The relationship with the leaders: the administrators should be attention with many opinions of their colonies. 4.) Interpersonal relations: the administrators should support projects that their colonies can do together. 5.) Policies and management: the administrators have to fix clearly policies and follow up the works. And 6) works stability: the administrators should provide several welfares.
     ผู้ทำ/Author
Nameอับดุลรอมัน เปาะซา
Organization มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี, วิทยาลัยอิสลามศึกษา
     เนื้อหา/Content
Cover
Abstracts
Acknowledgements
Content
Symbol
Chapter1
Chapter2
Chapter3
Chapter4
Chapter5
References
Appendix
Vitae
เชื่อมโยงไปฐานข้อมูล TDC
     กลุ่มหัวเรื่อง: ด้านการศึกษา
--นโยบายทางการศึกษา
--บุคลากรทางการศึกษา
อิสลามศึกษา
     Contributor:
Name: อะห์มัด ยี่สุ่นทรง
Roles: ที่ปรึกษาวิทยานิพนธ์
     Publisher:
Name:มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี
Address:ปัตตานี (Pattani)
     Year: 2556
     Type: วิทยานิพนธ์/THESES
     Copyrights :
     Counter : 1734
     Counter Mobile: 37