|
บทคัดย่อ/Abstract |
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาแหล่งที่มาและประเมินสถานภาพของหะดีษเฉพาะความหมายภาษาไทยในหนังสือคุณค่าของอะมาลของชัยคุลหะดีษ เมาลานา มูฮัมมัด ซะกะรียา วิธีดำเนินการวิจัย โดยใช้วิธีวิทยาการวิจัยทางด้านการตัครีจญ์หะดีษ ซึ่งมีขั้นตอนดังนี้ คัดลอกหะดีษจากหนังสือดังกล่าว พร้อมทั้งกำกับหมายเลขของหะดีษ และหมายเลขหน้าหนังสือที่ปรากฏหะดีษ ค้นหาแหล่งที่มาจากหนังสือคู่มือค้นหาหะดีษ หนังสือสารบัญหะดีษ ตรวจสอบสถานภาพจากคำตัดสินของบรรดาปราชญ์หะดีษ โดยยึดทัศนะของปราชญ์หะดีษสายกลาง (มุอฺตะดิลีน)<br /><br /><br /><br />
ผลการวิจัยพบว่า เมาลานา มูฮัมมัด ซะกะรียา มีชื่อเต็มว่า มูฮัมมัด ซะกะรียา อัลกันดะฮฺละวีย์ เป็นปราชญ์ท่านหนึ่งที่เชี่ยวชาญหะดีษ เกิดเมื่อวันที่ 11 เดือนรอมฎอน ปีฮิจเราะฮฺศักราชที่ 1315 ตรงกับคริสต์ศักราช 1895 ที่เมืองกานดะฮฺละฮฺ อยู่ในเขตมุซ็อฟฟัร นะฆัร ประเทศอินเดีย ท่านเกิดในตระกูลของผู้ทรงความรู้ และเคร่งครัดในศาสนา เป็นตระกูลที่มีบรรพบุรุษล้วนแล้วแต่เป็นผู้มีชื่อเสียงในด้านการท างานเพื่ออิสลาม การศึกษาวิชาศาสนาและอัลกุรอาน ท่านใช้ชีวิตในการสอนหะดีษเป็นระยะเวลาอันยาวนานและมีความเชี่ยวชาญ จนได้รับการขนานนามจากกลุ่มญะมาอัตตับลีฆว่าเป็น ?ชัยคุลหะดีษ? ซึ่งมีความหมายว่า ปรมาจารย์ด้านหะดีษ<br /><br /><br /><br />
หะดีษที่ทำการตัครีจญ์ทั้งหมดมีจำนวน 441 หะดีษ แบ่งออกเป็นหะดีษเศาะเหียะห์จำนวน 161 หะดีษ หรือ 36.50% หะดีษหะสันจำนวน 77 หะดีษ หรือ 17.46% หะดีษเฎาะอีฟ จำนวน 132 หะดีษ หรือ 29.93% หะดีษเฎาะอีฟญิดดัน จำนวน 35 หะดีษ หรือ 7.93%หะดีษเมาฎั๊วะ จำนวน 25 หะดีษ หรือ 5.66% ไม่พบสายรายงานและสถานภาพของหะดีษ จำนวน 11 หะดีษ หรือ 2.49% ทั้งหมดอยู่ในข่ายหะดีษมักบูล จ านวน 238 หะดีษ หรือ 53.96% และอยู่ในข่ายมัรดูดจ านวน 203 หะดีษ หรือ 46.04%<br /><br /><br /><br />
หนังสือคุณค่าของอะมาลของชัยคุลหะดีษ เมาลานา มูฮัมมัด ซะกะรียา เป็นหนังสือแนวรวบรวมเรื่องราวที่เกี่ยวกับคุณค่าและความประเสริฐของการปฏิบัติศาสนกิจ (Fada?il)หนังสือในแนวนี้มักจะปรากฏหะดีษเฎาะอีฟ เฎาะอีฟญิดดัน และหะดีษเมาฎั๊วะ สาเหตุเนื่องจากกฎเกณฑ์ของนักปราชญ์ในเรื่องของการนำหะดีษเฎาะอีฟมาใช้เป็นหลักฐาน แม้ว่าเมาลานา มูฮัมมัด ซะกะรียา เป็นผู้ที่เชี่ยวชาญหะดีษท่านหนึ่ง แต่กระนั้นหนังสือของท่านก็ไม่ปลอดจาก หะดีษประเภทเหล่านี้ แม้ว่าจะปรากฏในสัดส่วนที่น้อยนิดก็ตาม
The present research has the key objective of investigating into the sources of prophetic traditions (Hadith) with their translation into Thai which are cited in Fada'il 'Amal, a reputable religious treatise authored by Shaykh al-Hadith Mawlana Muhammad Zakariya, and authenticating them. The method employed in conducting the study is the authentication of prophetic traditions ( Takhirj al-Hadith ), which is basically composed of the following steps: (i) copying the target traditions from a particular book and numbering them along with page number in which they are cited, (ii) investigating into the sources of the traditions found by consulting one of the concordances of prophetic narrations or the Hadith indices, and (iii) authenticating and classifying the traditions based on verdicts given by Hadith scholars who are categorically regarded moderate (Mu 'tadilin).<br /><br /><br />
The findings are as follows:<br /><br /><br />
Mawlana Muhammad Zakariya, fully named Muhammd Zakariya al-Kandhlawi, was a prominent scholar who had notable expertise in the science of Hadith. He was born in an eminent family of learned individuals who gained reputation through their activism for Islam, high levels of religious education, and knowledge in the Holy Qur'an. Mawlana Muhammad Zakariya was so strongly committed to the dedication of his life to the teaching of hadith and had expertise in this science that he received an honorary designation from Tablighti Jama'at as ? Shaykh al-Hadith? which literally means the scholar of prophetic traditions.<br /><br /><br />
There were found a total of 441 prophetic traditions (Hadith) with Thai translation in the treatise to authenticate. They were categorised into six classes: (i) authentic traditions (Hadith Sahih) with a number of 161 traditions (36.50%), (ii) fine traditions ( Hadith Hasan) with a number of 77 traditions (17.46%), (iii) weak traditions (Hadith Da'if) with a number of 132 traditions (29.93%), (iv) very weak traditions ( Hadith Da'if Jiddan) with a number of 35 traditions (7.93%), (v) fabricated traditions ( Hadith Mawadu ) with a number of 25 traditions (5.66%), and (vi) no-source traditions with a number of 11 traditions (2.49%), all of which are placed in two categories, i.e. the accepted category (Maqb?l) with a number of 238 traditions (53.96%) and the rejected category (Mard?d) with a number of 203 traditions (46.04%).<br /><br /><br />
Fada'il Amal, authored by Mawlana Muhammad Zakariya, is a collection of persuasive stories in relation to the significance and merits (Fada'if) of performing good works ('Amal). Such a treatise is invariably found to be inclusive of weak, very weak, and fabricated traditions because of the authors, lenient standards in referring to weak traditions as proof for encouragement of performing good works. Mawlana Muhammad Zakariya was celebrated as an expert in the science of Hadith. However, his work done in the purpose of enjoining good works was not absolutely free from those weak traditions, though found in a minimal proportion. |