|
บทคัดย่อ/Abstract |
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับปัญหาการทำวิจัยในช้ันเรียนของครูผู้สอนโรงเรียนเอกชนในจังหวัดสตูล 2) เปรียบเทียบระดับปัญหาการทำวิจัยในช้ันเรียนของครูผู้สอนโรงเรียนเอกชนในจังหวัดสตูล จำแนกตามเพศ ระดับการศึกษา ประสบการณ์ทำงานและวิชาที่สอน 3) ประมวลแนวทางการส่งเสริมและแก้ไขปัญหาการทำวิจัยในชั้นเรียน และกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ ในการวิจัยเป็นครูผู้สอนโรงเรียนเอกชนในจังหวัดสตูล จำ นวน 274 คนผู้ทรงคุณวุฒิในจังหวัดสตูล จำนวน 10 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานทดสอบค่า t และการทดสอบค่า F ผลการวิจัย 1) ปัญหาการทำวิจัยในช้ันเรียนของครูผู้สอนโรงเรียนเอกชนในจังหวัดสตูลโดยภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านงบประมาณในการวิจัยในชั้นเรียนมีปัญหาอยู่ในระดับมาก ส่วนด้านอื่น ๆ มีปัญหาอยู่ในระดับปานกลาง เรียงลำดับจากมากไปหาน้อย คือ ด้านวัสดุอุปกรณ์และแหล่งวิชาการ ด้านการส่งเสริมการทำวิจัยในชั้นเรียนด้านความรู้เกี่ยวกับการวิจัยในช้ันเรียน และด้านทักษะในการทำวิจัยในช้ันเรียน 2) ครูผู้สอนที่มีเพศ ระดับการศึกษา และวิชาที่สอนต่างกัน มีปัญหาการทำวิจัยในช้ันเรียนโดยภาพรวมไม่แตกต่างกัน แต่ครูผู้สอนที่มีประสบการณ์การสอนต่างกัน มีปัญหาการทำวิจัยในช้ันเรียนโดยภาพรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ประมวลแนวทางการส่งเสริมและแก้ปัญหาการทำวิจัยในชั้นเรียน พบว่าควรพัฒนาครูผู้สอนในด้านความรู้และทักษะเกี่ยวกับการทำวิจัยในช้ันเรียน และควรมีการสนับสนุนในด้านวัสดุ อุปกรณ์ และแหล่งวิชาการ และสนับสนุนงบประมาณในการวิจัยในชั้นเรียนแก่ครูผู้สอน นอกจากนี้ผู้บริหารสถานศึกษาควรมีการกระตุ้น สนับสนุน และส่งเสริมให้ครูผู้สอนมีการจัดการเรียนการสอนโดยใช้กระบวนการวิจัยในชั้นเรียนอย่างต่อเนื่อง
The research was aimed at 1) examining the problem level in conducting the classroom research of private school teachers in Satun province, 2) comparing the problem level in conducting classroom research of private school teachers in Satun province varying from gender, educational level, working experience and teaching subject, and 3) operating guidelines to support and solve the problems in conducting classroom research. The sample included 274 private school teachers and 10 knowledgeable people in Satun province. Questionnaire and interview are the tools used in this research. The obtained data were analyzed to discover percentages, means, standard deviation, t-test and F-test. The results of the research 1) As a whole, problems in conducting the classroom research of private school teachers in Satun province are at medium range. Considering into points, as a whole, it is found that budget in conducting the classroom research is at a high level. Regarding another points, their problems are at the medium level. They are arranged in ascending order as follows; academic resources and equipment, promoting the classroom research conduction, knowledge relating to the classroom research, and skills in conducting the classroom research. 2) According to teachers who are varying in gender, educational level and different teaching subjects, as a whole, there are no differences in problems conducting the classroom research. However, teachers with different teaching experiences have got the different problems as a whole in conducting classroom research with statistical significance .05. 3) For operating guidelines to support and solve the problems in conducting classroom research, it is found that teachers should be developed their ability relating to knowledge and skills for conducting the classroom research. Academic resources, equipment and budget for conducting classroom research should be supported also. In addition, school administrator should encourage, support, and promote teachers to employ the classroom research in their teaching continuously. |