|
บทคัดย่อ/Abstract |
การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ระดับปัจจัยที่สน่งผลต่อประสิทธิภาพการสอนของครู 2)ระดับประสิทธิภาพการสอนของครู 3) ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพการสอนของครูกับประสิทธิภาพการสอนของครู และ 4) ตัวพยากรณ์ประสิทธิภาพของครูโรงเรียนการสอนเอกชนศาสนาอิสลามในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ครูสอนสามัญ จำนวน 800 คน ใช้แบบสอบถามในการเก็บรวบรวมข้อมูล วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ยความถี่ ค่าร้อยล่ะ ค่าเฉลี่ ค่าเบี่ยงเบนมาตราฐาน และการถอถอยพหูคูณ<br />
ผลการวิจัยพบว่า<br />
1) ผลการวิเคราะห์ระดับปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพการสอนของครูในภาพรวมและรายด้าน ได้แก่ เจตคติต่อวิชาชีพ เจตคติต่อวิชาที่สอน คุณลักษณะชของความเป็นครู ความสามารถทางวิชาการ แรงจูงใจในการปฏิบัติงาน และความสัมพันธ์ระหว่างครูกับนักเรียน<br />
2) ผลการวิเคราะห์ระดับประสิทธิภาพการสอนของครูในภาพรวมและรายด้าน ได้แก่ การกำหนดจุดมุ่งหมายและจุดประสงค์ของรายวิชา การกำหนดเนื้อหาวิชา การจัดกิจกรรมการเรียนการสอน การใช้สื่อ และการวัดและการประเมินผล พบว่า อยู่ในระดับดีมาก<br />
3) ปัจจัยด้านคุณลักษณะของความเป็นครู ความสมารถทางวิชาการ แรงจูงใจในการปฏิบัติงาน และความสัมพันธ์ระหว่างครูกับนักเรียนมีความสัมพันธ์กับประสิทธิภาพการสอนของครูโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในสามขังหวัดชายแดนภาคใต้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ .001 และสามารถร่วมกันพยากร์ได้ร้อยละ 70.9 โดยมีปัจจัยด้านความสัมใพนธ์ระหว่างครูกับนักเรียนเป็นตัวพยากรณ์ที่ดีที่สุด
This study was aimed to examine 1) the factors effecting teaching efficiency, 2) the teaching efficiency, 3) the relationship between factors effecting teaching efficiency and teaching efficiency 4) the predictors of teaching efficiency of Islamic private school teachers in three southern border provinces. The simples were 800 school teachers. Questionnaires were utilized in data collection. The statistics used in data analysis included percentage, arithmetic means, standard deviations, and multiple regression<br />
The results of the study are as follows:<br />
1) In overall and in each aspect of factors effecting teacher efficiency i.e., attitudes towards <br />
Teaching profession, attitudes towards subject taught, teacher characteristics, academic competency, motivation in teaching, they are found to be high.<br />
2) In overall and in each aspect of teaching efficiency i.e., determination, of purposes and<br />
Objective of courses, determination of contents, arrangement of teaching activities, use of instructional media, and measurement and evaluation , they are found to be high.<br />
3) Teacher characteristics, academic competency, motivation in teaching, and relationship <br />
between teachers in and students are positively related to teaching efficiency of Islamic school teachers in three southern border provinces at .001 level of significance and are able to predict significantly 70.9% of teacher efficiency. The best predictor of teaching efficiency of Islamic private schools is relationship between teachers and student, as shown in the following regression eqguation<br />
?= .306+.019(SEX)-.002(EXP)-.022(TYPE)+.004(PV1)+.017(PV2)+.113(PV3)+.281(PV4)+.174(PV5)+.335(PV6)<br />
|