ชื่อเรื่อง/Title ประมวล องค์ความรู้ในพหุวัฒนธรรมศึกษาจังหวัดชายแดนภาคใต้ / The Compilation of Multicultural Education Knowledge in Southern Border Provinces
     บทคัดย่อ/Abstract ผลการวิจัยแบ่งออกเป็น 3 ประเด็นคือ ประเด็นแรกเป็นการศึกษาพัฒนาการสถานภาพขององค์ความรู้พหุวัฒนธรรมศึกษาในชายแดนภาคใต้ภายใต้บริบทสังคมวัฒนธรรมท้องถิ่น จากการวิจัยพบว่า การศึกษาของผู้คนในชายแดนภาคใต้ผูกพันกับวัฒนธรรมที่สืบทอดจากเชื้อชาติอันเป็นส่วนหนึ่งของภูมิความรู้ของคนในท้องถิ่น ดังนั้นองค์ความรู้ในสังคมจึงบ่งบอกอัตลักษณ์วัฒนธรรมที่หลากหลายระหว่างกลุ่มชาติพันธ์ที่อาศัยอยู๋ช่ร่วมกัน และองค์ความรู้ดังกล่าวในสังคมมีการพัฒนาผ่านระบบการศึกษาในสังคมสมัยใหม่ ซึ่งรัฐและประชาชนควรมีบทบาทร่วมกันในกระบวนการพัฒนาองค์ความรู้พหุวัฒนธรรมท้องถิ่น ประเด็นที่ 2 การศึกษาประมวลองค์ความรู้ท้องถิ่นชายแดนภาคใต้เพื่อสร้างความหมายคำนิยามพหุวัฒนธรรมศึกษา พบว่าในสังคมพหุวัฒนธรรมศึกษาควรให้ความสำคัญกับการศึกษาอย่างเสมอภาคของระบบการศึกษาอันจะทำให้องค์ความรู้จากท้องถิ่นมีความหลากลายและเป็นองค์ความรู้ที่สามารถนำมาประยุต์ใช้ในการพัฒนาสังคมและทำให้แนวคิดพหุวัฒนธรรมทางการศึกษามีส่วนในการพัฒนาศักยภาพของท้องถิ่นท่ามกลางความเปลี่ยนแปลงทางสังคม ประเด็นที่ 3 การศึกษาองค์ความรู้พหุวัฒนธรรมศึกษาเพื่อการพัฒนาประเทศปัจจุบันทำได้โดยการให้องค์ความรู้เป็นแนวทางในการพัฒนาคุณภาพชีวิตของประชาชนผ่านกระบวนการศึกษาโดยบทบาทของหน่วยงานาครัฐและเอกชน เช่น การปฏิรูปการศึกษาด้านการพัฒนาหลักสูตร รูปแบบการศึกษาที่สามารถบูรณาการองค์ความรู้หลากหลายจากพื้นฐานทางสังคมวัฒนธรรมอันจะทำให้การศึกษามีบทบาทต่อการพัฒนาประเทศอย่างยั่งยืนต่อไป

This research about the educational policy of the government in the southern border Provinces during B.E.2540-2550 was to assess to present educational management policy, The effect to the local area and the suitable resolution for the educational management for the local people in the future. The objective of this research were to 1.) Study the factor affecting to the educational development policy of the government in southern border provinces. 2.) Study the government?s educational polity effecting to the social factor which affected to the educational development policy in the aspect of the educational management for the southern community. 3) Study the result of the government ?s educational policy following the National Education Act B.E.2542 to present time about the educational management for the local community and 4.)Compile the resolution for educational management polity in the southern border provinces at the present time and in the future.
The results found that 1.) The factors effecting to the educational development polity of the government in the southern border and the educational policy formulation were the historical factor, the security factor, the religious and cultural factor as well as the government administration problem, therefore, the educational management leading of thee education reform must consider such basic factors to be concordant with the effective educational management in the local area in the future. 2.) During the past education management ,the government focused on the educational management following the Nation Education Act B.E.2542-2545 which was the policy to promote the educational opportunity for the people, both at the local and nation level. Moreover, to the southern border, there were the educational strategies following such Act to create the move suitable polity for the local conditions. 3.) To the result of the government?s education polity, it found that the government was successful with the education opportunity expansion but it still needed to define the operational frame to be consonant with the local situations including the efficiency improvement of the education administrative system, the curriculum and the personnel development which were the important strategies for the educational management in the southern border. 4.) The government should issue the polity to create new strategies to develop the local education suitable for the social and cultural context as well as the social, economic and political development based on the peaceful means of learning to calmly understand the existence of the community?s people at the local national and international level
The compilation research of multicultural education knowledge in Southern border provinces has studied the knowledge base of multicultural education in the context of local education?s foundation in the Southern borer provinces sine B.E. 2500 to extend the scope of this study to understand the condition locally multicultural society in these Southern border provinces. The purpose of this research is to compile the knowledge to propose the development approach for the society
The results could be divided into 3 points. The first matter was the study of status development of multicultural education knowledge in the Southern border in the context of local society and culture. The research indicated that the education of the people in the Southern border was bound up with the culture descended from the race which was partial of the local people?s knowledge. Therefore The knowledge in society could be implied to the various cultural identity between the ethnic groups living together. This knowledge in the society was development through the education system in the modern society which the government and the people should participate in the development process of locally multicultural education knowledge. Additional, the second point was the compilation study of the local knowledge in the Southern border to determine of the multicultural education. It founded that the multicultural society should emphasize the education system impartially to promote the diversity of local knowledge to be applicable in the social development as well as the concept of multicultural education still had the role the potential development among the social change. Moreover, the third matter showed that the study of multicultural education knowledge to develop the country nowadays could be done by using the knowledge base as the approach to develop the people?s life quality through the education process with the role to the government and private sectors, for instance, the educational reform in the part of curriculum development and the educational pattern to integrate the various knowledge from the social and cultural basis to make the education be instrumental in the sustainable country development.

     ผู้ทำ/Author
Nameบรรจง ฟ้ารุ่งสาง
Organization มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี
Nameไข่มุก อุทยาวลี
Organization มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี
Nameเอกรินทร์ สังข์ทอง
Organization มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี
     เนื้อหา/Content
หน้าปก
บทคัดย่อ
สารบัญ
บทที่ 1
บทที่ 2 (13-57)
บทที่ 2 (58-120)
บทที่ 3
บทที่ 4
บทที่ 5
บรรณานุกรม
     กลุ่มหัวเรื่อง: ศิลปะและวัฒนธรรม
ประวัติศาสตร์
     Publisher:
Name:มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี
Address:ปัตตานี (Pattani)
     Year: 2549
     Type: งานวิจัย/Research Report
     Copyrights :
     Counter : 2324
     Counter Mobile: 31