|
บทคัดย่อ/Abstract |
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพการสอนของครูโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม จังหวัดปัตตานี 2) ศึกษาระดับประสิทธิภาพการสอนของครูโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม จังหวัดปัตตานี 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพการสอนกับประสิทฑิภาพการสอนของครูโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม จังหวัดปัตตานี 4) ศึกษาตัวพยากรณ์ประสิทธิภาพการสอนของครูโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม จังหวัดปัตตานี กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ครูสามัญระดับมัธยมศึกษา จำนวน 322 คน ใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูล วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าความถี่ ค่าร้อยละค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตราฐาน ค่ามัมประสิทธิสหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และวิเคราะห์การถอถอยพหุคูณแบบขั้นตอน<br />
ผลการวิจัยพบว่า<br />
1. ปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพการสอน ได้แก่ ด้านแรงจูงใจในการปฏิบัติงานเจตคติต่อวิชาที่สอน ขวัญและกำลังใจของครู และสุขภาพจิตของครูเอกชนสอนศาสนาอิสลาม จังหวัดปัตตานี โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านเจตคติต่อวิชาที่สอนและขวัญกำลังใจของครูอยู่ในระดับมาก ส่วนด้านแรงจูงใจในการปฏิบัติงานและสุขภาพจิตของครูอยู่ในระดับปานกลาง<br />
2. ประสิทฑิภาพการสอน ได้แก่ ด้านคุณลักษณะของครู ความรู้ความสามารภในการสอน ความสามารถในการใช้สื่อการสอน การเน้นนักเรียนเป็รสำคัญ และการวัดและการประเมินผลของครูเอกชนสอนศาสนาอิสลาม จังหวัดปัตตานี โดยภาพรวมและรายด้านทุกด้านอยู่ในระดับดีมาก<br />
3. ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพการสอน กับประสิทิภาพการสอนของครูโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม จังหวัดปัตตานี โดยภาพรวมมีความสัมพันธ์ทางบวกในระดับปานกลาง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ทุกด้านมีความสัมพันธ์ทางบวกกับประสิทธิภาพการสอนของครูในระดับต่ำมาก ต่ำ และ ปานกลาง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.01<br />
4. ปัจจัยด้านเจตคติต่อวิชาที่สอน แรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู และสุขภาพจิตของครู สามารถใช้เป็นตัวพยากรณ์ประสิทธิภาพารสอนของครูโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม จังหวัดปัตตานี โยสามารถร่วมกันพยากรณ์ได้ร้อยละ 52.2 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 ด้วยมสการณ์พยากรณ์ในรูปคะแนนดิบ
<br />
This research was intended to investigate 1) the perceived level of factors effecting teaching efficiency, 2) the perceived level of teaching efficiency of Islamic private<br />
school teachers, 3) the relationship between the factors effecting teaching efficiency and the teaching efficiency of Islamic private school teachers, and 4) the factors which are the best<br />
predictors of the teaching efficiency of Islamic private school teachers in Pattani province. The samples were 322 Islamic private school teachers in Pattani province. The instrument for data collection was a questionnaire. The statistics for data analysis included percentage, arithmetic means, standard deviations, Pearsonhs correlation coefficient and multiple regression analysis.<br />
The research findings showed that:<br />
1. The factors effecting teaching efficiency i.e., working motivation, attitude towards subjects taught, morale, and mental health of Islamic private school teachers in Pattani<br />
province, in overall, were in a high level. In each aspect, the teachersh attitude towards subjects taught and morale were in a high level but the teachersh working motivation and mental health were in a moderate level.<br />
2. The teaching efficiency i.e., the teacher characteristics, knowledge and instructional ability, ability in using instructional media, emphasis on student-centered activities and measurement and evaluation of Islamic private school teachers in Pattani province, in overalland each aspect, were in a high level.<br />
3. The factors effecting teaching efficiency, in overall, were positively related to the teaching efficiency of Islamic private school teachers at a moderate level with .01 level of significance. And in each aspect, they were also positively related to the teaching efficiency of<br />
(6)Islamic private school teachers at a very low, low and moderate level with .01 level ofsignificance.<br />
4. The teachersh attitude towards subjects taught (ATT), working motivation<br />
(MOT) and mental health (MEN) were the best predictors for the teaching efficiency of Islamic private school teachers in Pattani province (TEF) and they were able to predict significantly at<br />
52.2 % of the teaching efficiency at .001 level of significance, as the regression equation in the form of raw scores :<br />
? = 1.066 + .508 (ATT) + .122 (MOT) + .07365 (MEN)<br />
<br />
|