|
||||||||||||||||||||||
ชื่อเรื่อง/Title | ผลของการเรียนรู้จากบทเรียนบนเครือข่ายอินเทอร์เน็ตตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ เรื่องธาตุและสารประกอบในอุตสาหกรรม สำหรับนักเรียนโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม / Effects of web-based instruction based on constructivist in element and compound in industry for students in the islamic private school | |||||||||||||||||||||
บทคัดย่อ/Abstract | การวิจัยในครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อพัฒนาบทเรียนบนเครือข่ายอินเตอร์เน็ตตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ เรื่องธาตุและสารประกอบในอุตสาหกรรม สำหรับนักเรียนโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามที่พัฒนาขึ้นให้มีประสิทธิภาพอยู่ในเกณฑ์มาตราฐานที่กำหนด เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนโรงเรียนอิสลามเอกชนสอนศาสนาอิสลามโดยการใช้บนเครือข่ายอินเตอร์เน็ตตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ เรื่องธาตุและสารประกอบในอุตสาหกรรมและเพื่อศึกษาเจคตคติของนักเรียนที่มีต่อการเรียนจากบทเรียนบนเครือข่ายอินเตอร์เน็ตตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ เรื่องธาตุและสารประกอบในอุตสาหกรรม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาการวิจัยใรครั้งนี้เป็นนักเรียนื้เรียนเน้นวิทยาศาสตร์คณิตศาสตร์ชั้นมัธยมศึกษาปีที่5/24 โรงเรียนธรรมวิทยามูลนิธิ จังหวัดยะลา ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2551 จำนวน 32 คน โดยใช้วิธีสุ่มแบบเจาะจง ซึ่งไม่เคยเรียนเนื้อหาเรื่องธาตุและสารประกอบในอุตสาหกรรมมาก่อน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้ได้แก่ บทเรียนบนเครือข่ายอินเตอร์เน็ตตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ เรื่องธาตุและสารประกอบในอุตสาหกรรม โดยมีการหาความเที่ยงตรงเชิงเนิ้อหา ความยาก อำนาจจำแนกและความเชื่อมั่น และนำบทเรียนที่สร้างขึ้นหาประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตราฐาน 80/80 แบบประเมินคุณภาพจากผู้เชี่ยวชาญ โดยการหาค่า IOC แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนจากบทเรียน โดยทดสอบค่าที t-test และแบบวัดเจตคติของนักเรียนที่มีต่อการเรียนบนเครือข่ายอินเตอร์เน็ตตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ เรื่องธาตุและสารประกอบในอุตสาหกรรม โดยใช้ค่าเฉลี่ยและค่าเบี่ยงเบนมาตราฐาน ผลการงิจัยครั้งนี้พบว่า บทเรียนบนเครือข่ายอินเตอร์เน็ตตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ เรื่องธาตุและสารประกอบในอุตสาหกรรม ที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ 85.62/81.87 สูงกว่าเกณฑ์มาตราฐานที่กำหนดไว้ไม่ต่ำกว่า 80/80 การศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนจากบทเรียนบนเครือข่ายอินเตอร์เน็ตตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ เรื่องธาตุและสารประกอบในอุตสาหกรรม ผลปรากฏว่า นักเรียนมีเจตคติที่ดีต่อบทเรียนบนเครือข่ายอินเตอร์เน็ตตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ โดยทีคะแนนเฉลี่ยสูงสุดอยู่ที่เรื่อง นักเรียนเห็นความสำคัญของการใช่อินเตอร์เน็ตมาใช้ในหารศึกษามากขึ้น บทเรียนบนเครือข่ายอินเตอร์เน็ตตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์เป็นการฝึกคณลักษณะที่ดีต่าง ๆ ให้กับนักเรียน ได้แก่ ความรับผิดชอบ ฝึกทักษะการทำงานต่าง ๆ และนักเรียนสามารถศึกษาเรียนรู้เนื้อหาในบทเรียนได้ด้วยตนเองได้ทุกที่ทุกเวลา ผลการวิจัยครั้งนี้เห็นว่าบทเรียนบนเครือข่ายอินเตอร์เน็ตตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ เรื่องธาตุและสารประกอบในอุตสาหกรรม เป็นไปตามเกณฑ์และมีความเหมาะสมที่จะนำไปใช้ในการจัดการเรียนการสอนต่อไป This research was to develop the Web-based Instruction lesson which relied on Constructivist theory on ? Elements and Compound in Industry?, The main purposes of the study were to develop the lesson at or above the standard of efficiency in an Islamic Private School , to compare learning achievement of the students between pretest and posttest , to investigate the students? attitude towards the learning of the lesson. The samples of the study were 32 Science ? Math students of the academic year 2008 who have never learned the lesson before. The purposive random sampling method was employed to select the subjects from Matthayom 5/24, Thamvitaya Foundation School Yala. The research instruments consisted of the Web ? based instruction lesson relied on Constructivist theory on ?Elements and Compound in Industry? The lesson was determined on the content validity, Difficulty, Discriminagion and Reliability. The effectiveness of the lesson was determined by using the the 80 percent criterion (80/80). An assessment on the lesson?s quality was determined by the exepts using the IOC test, and the learning achievement of the students before and after study were compared using t-test. The students? attitude towards the lesson were determined by using and S.D. The findings showed that the Web-based Instruction relied on Constructivist theory on ? Elements and Compound in Industry? were developed to meet efficiency at 85.62/81.87 above the standardized criterion , The comparative achievement of the students between pretest and posttest who were instructed through the Web ? based instruction relied on Constructivist theory on ? Elements and Compound in Industry?This research was to develop the Web-based Instruction lesson which relied on Constructivist theory on ? Elements and Compound in Industry?, The main purposes of the study were to develop the lesson at or above the standard of efficiency in an Islamic Private School , to compare learning achievement of the students between pretest and posttest , to investigate the students? attitude towards the learning of the lesson. The samples of the study were 32 Science ? Math students of the academic year 2008 who have never learned the lesson before. The purposive random sampling method was employed to select the subjects from Matthayom 5/24, Thamvitaya Foundation School Yala. The research instruments consisted of the Web ? based instruction lesson relied on Constructivist theory on ?Elements and Compound in Industry? The lesson was determined on the content validity, Difficulty, Discriminagion and Reliability. The effectiveness of the lesson was determined by using the the 80 percent criterion (80/80). An assessment on the lesson?s quality was determined by the exepts using the IOC test, and the learning achievement of the students before and after study were compared using t-test. The students? attitude towards the lesson were determined by using and S.D. The findings showed that the Web-based Instruction relied on Constructivist theory on ? Elements and Compound in Industry? were developed to meet efficiency at 85.62/81.87 above the standardized criterion , The comparative achievement of the students between pretest and posttest who were instructed through the Web ? based instruction relied on Constructivist theory on ? Elements and Compound in Industry?showed that the posttest was significantly higher than pretest at .05 level. The students? attitude towards the lesson found that the students was satisfied with the importance of the Web-based instruction lesson. The highest average score was at the statement ?The students realized more on the importance of internet in learning?. The lesson supposed the students to develop their skills such as responsibilities, working skills and self-access learning that was available at any place and time. The findings inducated the Web-based Instruction developed based on Constructivist in Element and Compound in Industry Equipment met the standard and could be used in instructional process |
|||||||||||||||||||||
ผู้ทำ/Author |
|
|||||||||||||||||||||
เนื้อหา/Content |
|
|||||||||||||||||||||
กลุ่มหัวเรื่อง: |
ด้านการศึกษา --การจัดการศึกษา |
|||||||||||||||||||||
Contributor: |
|
|||||||||||||||||||||
Publisher: |
|
|||||||||||||||||||||
Year: | 2552 | |||||||||||||||||||||
Type: | วิทยานิพนธ์/THESES | |||||||||||||||||||||
Copyrights : | ||||||||||||||||||||||
Counter : | 3422 | |||||||||||||||||||||
Counter Mobile: | 39 | |||||||||||||||||||||