|
บทคัดย่อ/Abstract |
????การวิจัยประเมินผลครั้งนี้เป็นการวิจัยประเมินผลก่อนและหลังดำเนินโครงการทักษิณพัฒนา ปี2544 โดยใช้รูปแบบการวิจัยชนิดการทดสอบก่อน-หลัง โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการดำเนินงานโครงการทักษิณพัฒนาที่ประชาชนและชุมชนได้รับทั้งโดยตรงและโดยอ้อม รวมทั้งรวบรวมปัญหา อุปสรรค ข้อเสนอแนะ เพื่อปรับปรุงการดำเนินโครงการให้ดีขึ้น โดยใช้แบบสอบถาม แบบสังเกต และสัมภาษณ์ ประชาชน ผู้นำท้องถิ่น ข้าราชการ และผู้ปฎิบัตงานในหน่วย จากพื้นที่ปฎิบัติการของหน่วยทักษิณพัฒนา (นทพ.) ทั้ง 7 หน่วย จำนวน 280 คน <br /><br />
????ผลการวิจัย สรุปได้ดังนี้<br /><br />
1. สภาพของประชาชนและชุมชนในพื้นที่ปฎิบัติการ ทั้ง 7 หน่วยก่อนโครงการทักษิณพัฒนาจะเข้าไปดำเนินงาน เกือบทุกวัตถุประสงค์และแผนงานในระดับปานกลาง ยกเว้นแผนงานส่งเสริมคุณภาพชีวิตและเศรษฐกิจชุมชนอยู่ในระดับปานกลางค่อนข้างน้อย<br /><br />
2. ผลการปฎิบัติงานตามวัตถุประสงค์ของโครงการทักษิณพัฒนา พบว่าหลังจาก นทพ. ทั้ง 7 หน่วยได้ปฎิบัติงานทำให้สภาพของประชาชนและชุมชนตามวัตถุประสงค์ของโครงการโดยรวมทั้งหมดอยู่ในระดับปานกลางค่อนข้างมาก โดยด้านอุดมการณ์ในการรับผิดชอบต่อท้องถิ่นและประเทศชาติอยู่ในระดับมาก ด้านความรักสามัคคี และด้านการพัฒนาคุณภาพชีวิตอยู่ในระดับปานกลางค่อนข้างมาก สำหรับด้านการอนุรักษ์ทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม และด้านการอนุรักษ์ขนบธรรมเนียมประเพณีและวัฒนธรรมอยู่ในระดับปานกลาง<br /><br />
3. ผลการปฎิบัติงานตามวัตถุประสงค์ของแต่ละแผนงาน พบว่า หลังจาก นทพ.ทั้ง 7 หน่วย ปฎิบัติงานทำให้สภาพของประชาชนและชุมชนตามแผนงานโดยรวมทั้งหมด อยู่ในระดับปานกลางค่อนข้างมาก โดยแผนงานรณรงค์การป้องกันและแก้ไขปัญหายาเสพติด แผนงานช่วยเหลือประชาชน และแผนงานสังคมจิตวิทยาอยู่ในระดับปานกลางค่อนข้างมาก ขณะที่แผนงานประชาสัมพันธ์และแผนงานส่งเสริมคุณภาพชีวิตและเศรษฐกิจชุมชนอยู่ในระดับปานกลาง<br /><br />
4. ผลการปฎิบัติงานตามโครงการ/งานของแต่ละแผนงาน พบว่า หลังจากนทพ.ทั้ง 7 หน่วย ปฎิบัติงานตามโครงการ/งานของแผนงานโดยรวมทั้งหมดทำให้ประชาชนและชุมชนได้รับประโยชน์ในระดับปานกลาง เมื่อพิจารณาในแต่ละแผนงาน พบว่า แผนงานช่วยเหลือประชาชน แผนงานรณรงค์การป้องกันและแก้ไขปัญหายาเสพติด และแผนงานส่งเสริมคุณภาพชีวิตและเศรษฐกิจชุมชน ประชาชนและชุมชนได้รับประโยชน์ในระดับปานกลางค่อนข้างมาก ขณะที่แผนงานสังคมจิตวิทยาและแผนงานประชาสัมพันธ์ ทำให้ประชาชนและชุมชนได้รับประโยชน์ในระดับปานกลาง<br /><br />
5. ผลการเปรียบเทียบสภาพของประชาชนและชุมชนก่อนกับหลังดำเนินโครงการทักษิณพัฒนา พบว่า<br /><br />
????5.1 สภาพของประชาชนและชุมชนตามวัตถุประสงค์ของโครงการทักษิณพัฒนาโดยรวมในพื้นที่ 6 นทพ. หลังดำเนินงานสูงกว่าก่อนดำเนินงานอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ยกเว้น พื้นที่ นทพ.5 ตำบลปูโย๊ะ อ.สุไหงโก-ลก จังหวัดนราธิวาส ก่อนกับหลังดำเนินงาน สภาพของประชาชนและชุมชนไม่แตกต่างกัน<br /><br />
????5.2 สภาพของประชาชนและชุมชนตามวัตถุประสงค์ของแผนงานโดยรวม แผนงานช่วยเหลือประชาชน แผนงานสังคมจิตวิทยา และแผนงานส่งเสริมคุณภาพชีวิตและเศรษฐกิจชุมชนในทุกพื้นที่ นทพ. หลังดำเนินงานสูงกว่าก่อนดำเนินงานอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ<br /><br />
6. ผลข้างเคียงหลังจากการปฎิบัติงานตามวัตถุประสงค์ของโครงการทักษิณพัฒนา พบว่า ผลข้างเคียงโดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง เมื่อแยกเป็นรายด้าน พบว่า ด้านอุดมการณ์ในการรับผิดชอบต่อท้องถิ่นและประเทศชาติ และด้านความรักสามัคคีมีผลข้างเคียงในระดับปานกลางค่อนข้างมาก<br /><br />
7. ผลกระทบที่เกิดจากการดำเนินงานโครงการทักษิณพัฒนา ปี 2544 พบว่า ประชาชนและชุมชนจาก นทพ.ทั้ง 7 หน่วย ได้รับผลกระทบทางบวกอยู่ในระดับปานกลาง และทำให้เกิดผลกระทบทางลบโดยรวมอยู่ในระดับน้อย<br /><br />
8. เจตคติของประชาชนต่อโครงการทักษิณพัฒนา ปี 2544 ในแต่ละนทพ.อยู่ในระดับสูง และต้องการให้โครงการนี้ดำเนินต่อไป<br /><br />
9. ปัญหาอุปสรรคที่สำคัญ คือ วัสดุอุปกรณ์และงบประมาณไม่เพียงพอและขาดผู้สานต่อโครงการ
This research is an evaluation of the Southern Development Project administered in the year 2001. It uses a pretest posttest study design and Scriven's actual effect evaluation. Its objectives are to study the direct and indirect effects of the Projects operation on people and communities and to gather problems, impediments and suggestions for improvements. The data has been collected from 280 samples of local people, community leaders, government officials, and personnel of seven Southern Devepment Units (SDUs) working in the area, using a questionnaire, observation and records of discussions. The data is then analyzed quantitatively based on frequencies, percentages, arithmotic means, standard deviations and the t-test of dependent group. It is also analyzed quanlitatively in a content analysis.<br /><br />
The research findings are as follows:<br /><br />
1. The states of people and communities in the seven SDU area before implementing the Project are at moderate level, whether considering each objective of the project or that of the work plan. Only the work plan of life-quality development is moderately low. <br /><br />
2. After the 7 SDUs' operation according to the project's objectives, the states of people and communities are generally moderately high. Only their ideology of responsibility to the locallity and the nation is high, their unity and life-quality development are moderately high. Natural and resource and environment conservation and costum and culture preservation are at a moderate level. <br /><br />
3. After their operation according to work plans' objectives, the state of people and communities are generally moderate. Narcotic prevention and control campaign and socio-psychology work plan are at a moderately high level, while the public relations and life-quality and community-economics promotion work plans are moderate.<br /><br />
4. After the operation according to each plan's activities, people and communities benefit from the Project moderately in general. The activities of public service, narcotic prevention and control campaign and life-quality and community-economics promotion work pland are respontively beneficial at a moderate level. As for the operation work according to socio-psychology and pulic relations work plans are beneficial at a moderate level. <br /><br />
5. The results of a comparison of the states of people and communities before and after the operation of the project reveals that:<br /><br />
5.1 The state of people and communities in six SDU are significantly higher after the operation according to the Project's objectives. But, the fifth SDU (Tanbol Puyo, Amphor Sughi-golok, Narathiwat Provinces) is not significanly higher after the operation according to the Project's objectives. <br /><br />
5.2 The states of people and communities after operating by the objectives of work plans in general, work plan of public service, socio-psychology and life-quality and community-economics promotion are significantly higher than those before.<br /><br />
6. Overall as well as each side effect occuring after the operation according to the projects objectives is moderate. The operation generates higher side effects occuring after the operation accuring to the Project's objectives is moderate. The operation generates higher side on ideology of responsibility to the locality and the nation and and unity than on others.<br /><br />
7. Overall as well as each positive impact impact occuring after the operation according to the Project's objectives is moderate. The operative impact occuring after the operation is low.<br /><br />
8. People in each SUD have highly positive attitudes towards the Southern Development Project and want this to continue.<br /><br />
9. The important problems are insufficiency of equipment, a limitation of financial budget, and a lack of the pubic sector to continue significant activities.<br /><br />
|