|
||||||||||||||||||||||
ชื่อเรื่อง/Title | ขวัญของครูประถมศึกษาในโรงเรียนเสี่ยงภัยในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ / Morale of Teachers in Sensitive Area Primary Schools in the Three Southern Border Provinces | |||||||||||||||||||||
บทคัดย่อ/Abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1.ศึกษาระดับขวัญของครูประถมศึกษาในโรงเรียนเสี่ยงภัยในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ 7 ด้าน คือ ด้านความพึงพอใจในงาน ด้านความมั่นคงปลอดภัย ด้านสวัสดิการ ด้านสภาพการทำงาน ด้านการยอมรับนับถือ ด้านความก้าวหน้าในอาชีพ ด้านความมีสัมพันธภาพ 2.เปรียบเทียบขวัญตามตัวแปร คือ เพศ อายุ ศาสนา สถานภาพการสมรส รายได้ ความสามารถในการใช้ภาษามลายูท้องถิ่น ความเข้าใจวัฒนธรรมชุมชน 3.เพื่อศึกษาปัญหาและข้อเสนอแนะ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ คือ ข้าราชการครูในโรงเรียนเสี่ยงภัยในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ จำนวน 322 คน เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าที ค่าเอฟ และทดสอบค่าเฉลี่ยรายคู่ด้วยวิธีของเชฟเฟ่ ผลการวิจัยมีดังนี้ 1.ขวัญของครูโดยภาพรวมอยู่ในระดับปานกลางเมื่อพิจารณารายด้านครูมีระดับขวัญในด้านความพึงพอใจในงานและด้านความมีสัมพันธภาพ ส่วนด้านอื่นๆอยู่ในระดับปานกลาง 2.ครูที่มีเพศต่างกัน มีขวัญแตกต่างกัน 3.ครูที่อายุต่างกันมีขวัญแตกต่างกัน 4.ครูที่นับถือศาสนาต่างกัน มีขวัญแตกต่างกัน 5.ครูที่มีสถานภาพสมรสแตกต่างกัน มีขวัญไม่แตกต่างกัน 6.ครูที่มีรายได้ต่างกัน มีขวัญแตกต่างกัน 7.ครูที่มีความสามารถในการใช้ภาษามลายูท้องถิ่นต่างกัน มีขวัญแตกต่างกัน 8.ครูที่มีความเข้าใจในวัฒนธรรมชุมชนต่างกัน มีขวัญแตกต่างกัน 9.ปัญหาสำคัญ ได้แก่ ปัญหาความมั่นคงปลอดภัยในชีวิตและทรัพย์สิน ปัญหาเรื่องสวัสดิการ และปัญหาการส่งเสริมขวัญและกำลังใจ 10.ครูประถมศึกษาในโรงเรียนเสี่ยงภัย ได้เสนอแนะเกี่ยวกับขวัญไว้ ดังนี้ การจัดเจ้าหน้าที่รักษาความปลอดภัย การจัดสวัสดิการอย่างยุติธรรม และผู้บริหารระดับสูงควรส่งเสริมขวัญและกำลังใจแก่ครู This research was intended to attain three objective : 1) to study the level of morale of the teachers in the sensltive area primary school in the three southem border provinces concerning 7 aspects: job satisfaction, security and safari, working condition, recognltlon, career advancement, and relationship, 2) to compare the levels of morale according to the teachers? personal characteristics: sex, age, religious denomination, marital status, income, proficiency in Malay dialect,and understanding of the community culture/ and 3) to gather and investigate the problems and suggestion about the teachers? morale. The samples for the study were 322 teachers working in the sensitive area primary schools in the three southem border provinces. The were selected by a stratified random sampling from the population of 2, 114 teachers. The date were collected by a questionnaire constructed by the researcher, which consisted of a rating scale and open-ended questions. The statistical analysis of the date was performed by SPSS/PC+ (Statistical Package for the Social Sciences/Personal Computer Plus) to calculate percentage, arithmetic mean, standard deviation, t-test, F-test, and the Scheffe? method of multiple comparison. The findings were as follows: 1.Overall, the teachers? morale was moclerate. As for each aspect, the job satisfaction and relationship were in the high level while others were moderate. 2.The morale of the teachers of different sex differed. The male teachers had higher level of morale than the femate counterparts. 3.The morale differed among the teachers in different age. Thosse who were 41 year old and over had higher level of morale than those who were 31-40 years old 4.The morale differed among those with different religious denomination. The Muslim teachers? level of morale was higher than that of the Buddhist teachers. 5.The morale of the teachers with different marital status was not different. 6.When their incomer differed, their morale differed. The teacheas who eamed over 15,048 baht had higher level of morale than those eamed than 9,940 bath. 7.The morale differed among the teachers whose proficiency in Malay dialect was different. Those who could communicate in Malay dialect had higher morale than those who could not. 8.The morale was different among the teachers who understood the community culture differently. Those who highly understood it higher level of morale than those who understood it low and moderately. 9.The teachers suggested 3 important ways to develop their morale: providing secunity and safely, welfare, and morale encouragement, consecutively. 10.The teachers suggested 3 important ways to develop their morale : providing secunity guards, supporting fair welfare, and encouraging morale by the higher level administrators. As stated in the findings that teachers? morale was moderate, it was recommended that the administrators should be awrer of the problems and try to strengthen and raise the teachers morale. |
|||||||||||||||||||||
ผู้ทำ/Author |
|
|||||||||||||||||||||
เนื้อหา/Content |
|
|||||||||||||||||||||
กลุ่มหัวเรื่อง: |
ด้านการศึกษา --บุคลากรทางการศึกษา |
|||||||||||||||||||||
Contributor: |
|
|||||||||||||||||||||
Publisher: |
|
|||||||||||||||||||||
Year: | 2541 | |||||||||||||||||||||
Type: | วิทยานิพนธ์/THESES | |||||||||||||||||||||
Copyrights : | ||||||||||||||||||||||
Counter : | 2787 | |||||||||||||||||||||
Counter Mobile: | 31 | |||||||||||||||||||||