|
บทคัดย่อ/Abstract |
<dd>วัตถุประสงค์การวิจัยเพื่อศึกษาบทบาทการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา เศรษฐกิจ การเมือง การส่งเสริมอาชีพ และการเข้าร่วมกิจกรรมต่างๆ ของท้องถิ่น ของครูในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในจังหวัดนราธิวาส เปรียบเทียบบทบาทการพัฒนาชนบทของครู และศึกษาปัญหาและอุปสรรคในการพัฒนาชนบทของครูในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม <br />
<dd>เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ค่าร้อยละ ค่าที ค่าเอฟ และเชฟเฟ่<br />
<dd>ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้<br />
1. ครูโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในจังหวัดนราธิวาสมีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา ด้านเศรษฐกิจ ด้านการเมือง ด้านการส่งเสริมอาชีพ และด้านการเข้าร่วมกิจกรรม โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง<br />
2. ครูที่มีเพศ และอายุต่างกันมีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา ด้านเศรษฐกิจ ด้านการเมือง ด้านการส่งเสริมอาชีพ และด้านการเข้าร่วมกิจกรรมที่แตกต่างกัน<br />
3. ครูที่มีวุฒิการศึกษาต่างกัน อยู่โรงเรียนที่มีจำนวนครูสอนศาสนาต่างกัน และอยู่ในโรงเรียนประเภทต่างกัน มีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา ด้านเศรษฐกิจ ด้านการเมือง ด้านการส่งเสริมอาชีพ และด้านการเข้าร่วมกิจกรรมที่ไม่แตกต่างกัน<br />
4. ครูที่มีภูมิลำเนาต่างกัน มีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา ด้านการเมือง ด้านการส่งเสริมอาชีพ และด้านการเข้าร่วมกิจกรรมที่ไม่แตกต่างกัน ส่วนด้านเศรษฐกิจนั้นแตกต่างกัน<br />
5. ครูที่มีสถานภาพสมรสต่างกัน มีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา ด้านเศรษฐกิจ ด้านการเมืองที่ไม่แตกต่างกัน ส่วนบทบาทต่อการพัฒนาด้านการส่งเสริมอาชีพ และด้านการเข้าร่วมกิจกรรมนั้นแตกต่างกัน<br />
6. ครูที่สำเร็จการศึกษาต่างกัน มีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา ด้านเศรษฐกิจ ด้านการส่งเสริมอาชีพที่ไม่แตกต่างกัน ส่วนด้านบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการเมือง และด้านการเข้าร่วมกิจกรมนั้นแตกต่างกัน<br />
7. ครูที่มีสถานภาพการทำงานต่างกัน มีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการเมือง ด้านการเข้าร่วมกิจกรรมที่ไม่แตกต่างกัน ส่วนบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา ด้านเศรษฐกิจ ด้านการส่งเสริมอาชีพนั้นแตกต่างกัน<br />
8. ครูที่มีระยะเวลาการเป็นครูต่างกัน มีบทบาทต่อการพัฒนาชนบท ด้านการเมืองที่ไม่แตกต่างกัน<br />
<dd>ส่วนมีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา ด้านเศรษฐกิจ ด้านการส่งเสริมอาชีพ และด้านการเข้าร่วมกิจกรรมนั้นแตกต่างกัน<br />
9. ครูที่มีงานพิเศษนอกจากการสอนต่างกัน มีบทบาทต่อการพัฒนาชนบท ด้านการเมือง และด้านการเข้าร่วมกิจกรรมที่ไม่แตกต่างกัน ส่วนมีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา ด้านเศรษฐกิจ ด้านการส่งเสริมอาชีพนั้นแตกต่างกัน<br />
10. ครูที่มีจำนวนคาบสอนต่างกัน มีบทบาทต่อการพัฒนาชนบท ด้านการเมือง และด้านการเข้าร่วมกิจกรรมที่ไม่แตกต่างกัน ส่วนมีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา ด้านเศรษฐกิจนั้นแตกต่างกัน<br />
11. ครูที่อยู่ในโรงเรียนที่มีครูสามัญต่างกัน มีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา ด้านการเมือง และด้านการเข้าร่วมกิจกรรมที่ไม่แตกต่างกัน ส่วนมีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านเศรษฐกิจ ด้านการส่งเสริมอาชีพนั้นแตกต่างกัน<br />
12. ครูที่อยู่ในโรงเรียนที่มีนักเรียนต่างกัน มีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา และด้านการเมืองที่ไม่แตกต่างกัน ส่วนมีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านเศรษฐกิจ ด้านการเมือง ด้านการส่งเสริมอาชีพ และด้านการเข้าร่วมกิจกรรมนั้นแตกต่างกัน<br />
13. ครูที่อยู่ในโรงเรียนที่เปิดสอนถึงระดับต่างกัน มีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการศึกษา ด้านเศรษฐกิจ ด้านการเมือง ด้านการส่งเสริมอาชีพที่ไม่แตกต่างกัน ส่วนมีบทบาทต่อการพัฒนาชนบทด้านการเข้าร่วมกิจกรรมนั้นแตกต่างกัน
The objective of this research are 1) to study the role performance in rural development interm of sducation, economical, political, career promotion and activity participation of the teachers in Islamic private school in Narathiwat province. 2) to campare the role rerformance in rural development of the teachers. 3) to find out the problems regarding the role performance in rural development and their suggested solutipn. Sample sive were 209 teachers. The instrument consistrd of three parts. Part one was the questionnaire on the socio-demographic characteristics of the teachers, part two of the instrument which assessed the role performance in rural development and part three is to assessed the problems and suggested solutions.<br />
The researchers have presented the analytical result with typer of statistics, namely: frequency, arithmetic mean, percentage, t-test, F-test and Scheffe?s test.<br />
The result of the research were as follow:<br />
1. Islamic private school teachers in Narathiwat province had a role performance in rural development were in moderate level.<br />
2. Teachers who had different sex and age had different role performance in rural development interm of educational, economic, political, career promotion and activity participation.<br />
3. Teachers who had different educational attainment, number of religious teacher, kind of school had same role performance in rural development interm of educational, economic, political, career promotion and activity participation.<br />
4. Teachers who had different place of birth had a same role performance in rural development interm of educational, political,career promotion and activity participation but had a different role role performance in rural development interm of economic<br />
5. Teachers who had different married status had a same role performance in rural development interm of educational, economic, political bus had a different role performance in rural development interm of career promotion and activity participation. <br />
6. Teachers who had different subject major had a same role performance in rural development interm of educational, economic and career promotion bus had a different role performance in rural development interm of nolitical and activity participation.<br />
7. Teachers who had different working status had a same role performance in rural development interm of political and activity participation bus had a different role performance in rural development interm of educational, economic, and career promotion.<br />
8. Teachers who had different length of experience had a same role performance in rural development interm of political bus had a different role performance in rural development interm of educational, economic, career promotion and activity participation.<br />
9. Teachers who had different extra work had a same role performance in rural development interm of political and activity participation bus had a different role development interm of educational, economic, and career promotion.<br />
10. Teachers who had different number of teaching period had a same role performance in rural development interm of political, career promotion and activity participation bus had a different role performance in rural development interm of educational and economic<br />
11. Teachers who had different number of academic teacher had a same role performance in rural development interm of educational, political and and activity participation bus had a different role performance in rural development interm of economic and promotion.<br />
12. Teachers who had different number of student had a same role performance in rural development interm of educational and political bus had a different role performance in rural development interm of economic, career promotion and activity participation.<br />
13. Teachers who had different level of teaching had a same role performance in rural development interm of educational, economic, political and career promotion bus had a different role performance in rural development interm of activity participation.<br />
|