|
|
|
ชื่อเรื่อง/Title |
การมีส่วนร่วมในการปฏิบัติงานของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดนราธิวาส / The Participation of School Board of Supervising inChangwat Narathiwat |
|
บทคัดย่อ/Abstract |
????การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ <br />
1. เพื่อศึกษาระดับการมีส่วนร่วมในการปฏิบัติงานของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดนราธิวาส ตามบทบาทหน้าที่ตามระเบียบกระทรวงศึกษาธิการว่าด้วยคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน พ.ศ.2543 ทั้ง 12 ด้าน <br />
2.เปรียบเทียบการมีส่วนร่วมในการปฏิบัติงานคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ตามบทบาทหน้าที่ของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานตามตัวแปรสถานภาพและขนาดสถานศึกษาของคณะกรรมการสถานศึกษา<br />
3.เพื่อรวบรวมปัญหา ข้อเสนอแนะในการปรับปรุงการมีส่วนร่วมในการปฏิบัติงานของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดนราธิวาส <br />
????กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ คือ คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดนราธิวาส จำนวน 361 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าเอฟ การทดสอบรายคู่ด้วยวิธีการของเชฟเฟ่ <br />
????ผลการวิจัยมีดังนี้ <br />
1.คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดนราธิวาส มีส่วนร่วมในการปฏิบัติงานโดยรวมและรายด้านในระดับปานกลาง <br />
2.คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดนราธิวาส ที่มีสถานภาพแตกต่างกัน มีส่วนร่วมในการปฏิบัติทั้ง 12 ด้าน โดยรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน <br />
3.คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดนราธิวาส ที่ปฏิบัติงานในสถานศึกษาที่มีขนาดแตกต่างกัน มีส่วนร่วมทั้ง 12 ด้านโดยรวมและรายด้านแตกต่างกัน <br />
4. ปัญหาในการมีส่วนร่วมในการปฏิบัติงานของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดนราธิวาส ได้แก่ ขาดความรู้ความเข้าใจในบทบาทหน้าที่ ไม่เวลา ไม่กล้าแสดงความคิดเห็น ขาดการประสานงานระหว่างสถานศึกษากับคณะกรรมการสถานศึกษา ขาดงบประมาณ ข้อเสนอแนะแนวทางในการแก้ปัญหา ได้แก่ หน่วยงานในระดับเหนือ ควรจัดอบรมให้ความรู้ความเข้าใจในบทบาทหน้าที่ แต่งตั้งบุคคลที่เหมาะสมในการประสานงานระหว่างสถานศึกษากับชุมชน และหน่วยเหนือควรมีการประกาศเกียรติคุณแก่คณะกรรมการสถานศึกษาที่ปฏิบัติงานดี เพื่อเป็นขวัญและกำลังใจ
This research was intended to 1) investigate the level of the participation of school board of supervising's role 12 aspects in Chanwat Narathiwat in the National Educational Act's ministerial regulations of school board of supervising B.E. 2543 (2000)2) to compare the participation of school board of supervising in school board of supervising's role by the status and school size 3) to gather problems and suggestion for the participation of school board of supervision in Changwat Narathiwat.<br />
The sample group of the study were 1) the questionnaire respondents who were 361 school board of supervising 2) the interviewees who were 30 school board of supervising by purposive sampling. The instruments for data collection were 1) a five-level rating-scale quetionnaire consisting 60 items; and 2) a structured interview schedule. The statistical analysis was performed for percentages, arithmetic means, standard deviations, F-test and multivariate comparison Scheffe's method.<br />
The research results were as follows :<br />
1. The overall participation of school board of supervising in Changwat Narathiwat as well as that in each aspect was moderate.<br />
2. The school board of supervising in Changwat Narathiwat in term of status, the participation in overall and each asspect were not significantly different.<br />
3. The school board of supervising in Changwat Narathiwat in term of school size, the participation in overall and each aspect were significantly different at .05 level. The school board of supervising in the large school size had participartion higher than the middle and small school size.<br />
4. The problems in participation of school board of supervising in Changwat Narathiwat were that they were unaware of the school board of supervising' role. They have not spare time for the job in school. They were unable to express their opinions, uncoordinate and in adequate budget for the operation. The suggestions were that there should have the training and advisiment for the school board of supervising about their role and appointment of people suitable to coordinate school and community. The follow-up the school's operation were reputed to school board of supervising who well as moral support. |
|
ผู้ทำ/Author |
Name | นเรศ หิ้นนุกูล | Organization | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, บัณฑิตวิทยาลัย |
|
|
เนื้อหา/Content |
|
|
กลุ่มหัวเรื่อง: |
ด้านการศึกษา
--บุคลากรทางการศึกษา
|
|
Contributor: |
Name: |
สุวิทย์ บุญช่วย |
Roles: |
ที่ปรึกษาวิทยานิพนธ์ |
|
|
Publisher: |
Name | : | มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี | Address | : | ปัตตานี (Pattani) |
|
|
Year: |
2544 |
|
Type: |
วิทยานิพนธ์/THESES |
|
Copyrights : |
|
|
Counter : |
7575 |
|
Counter Mobile: |
34 |
|